افکت بارش باران روی عکس

تصویر نهایی

افکت بارش باران روی عکس

خب با یکی دیگه از آموزش های وبسایت جی طرح با عنوان افکت بارش باران روی عکس در خدمت شما هستیم. امروز در این آموزش فتوشاپ می خواهیم چگونگی ایجاد جلوه باران را بر روی عکس را به شما آموزش دهیم.افزودن افکت باران به تصویر یک روش عالی برای رمانتیک کردن تصویر می باشد و محیطی درام ایجاد می کند. با ایجاد این افکت نیاز نیست حتما زیر باران عکاسی کنید و دیگر نگران آسیب رسیدن به دوربین خود را نداشته باشید

ابتدا تصویر مناسب و انتخابی خود را در فتوشاپ باز نمایید: برای اینکه جلوه باران از تصویر اصلی جدا نباشد، باران را روی لایه ی خودش اضافه خواهیم کرد.

روی نماد Add New Layer در پنل Layers کلیک کنید:

اضافه کردن لایه جدید
اضافه کردن لایه جدید

یک لایه خالی جدید به نامLayer 1 در بالای لایه ی Background ظاهر می شود. 

اضافه شدن لایه جدید
اضافه شدن لایه جدید

روی نام لایه 1 دابل کلیک نمایید و نام آن را باران بگذارید. سپس Enter (Win) / Return (Mac) را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا قبول شود.

عوض کردن نام لایه
عوض کردن نام لایه

با رفتن به منوی Edit در نوار منو و انتخاب fill ، لایه ی جدید را با رنگ سیاه پر کنید. 

انتخاب fill
انتخاب fill

در کادر محاوره ای  Contents ،fill را به Black تغییر دهید و سپس روی ok کلیک کنید.

fill contents black
fill contents black

فتوشاپ لایه را با رنگ سیاه پر می کند که به طور موقت تصویر زیر آن را پنهان می کند.

لایه مشکی پر شده
لایه مشکی پر شده

به منوی Filter بروید،Noise راانتخاب کنید و سپس بر روی Add Noise کلیک کنید.

choose fill commmand
choose fill commmand

فیلترAdd Noise ، نویز ها را به لایه اضافه می کند و ما این نقاط را به قطرات باران تبدیل خواهیم کرد. مقدار Amount را روی 25٪ تنظیم کنید و Gaussian را انتخاب کنید. با انتخاب Monochromatic در پایین ، رنگ نقطه ها را به سیاه و سفید محدود کنید. سپس روی OK کلیک کنید تا کادر بسته شود.

add noise filter
add noise filter

فتوشاپ لایه را با نویز پر می کند. در حال حاضر نقاط خیلی کوچک هستند. بنابراین در مرحله بعدی آن را برطرف خواهیم کرد.

فیلتر نویز
فیلتر نویز

برای بزرگتر کردن نقاط به منوی ویرایش بروید. گزینه ی Transform را انتخاب کرده و سپس مقیاس را انتخاب کنید. 

بزرگتر کردن نویز
بزرگتر کردن نویز

در نوار گزینه ها ، روی آیکن پیوند بین مقادیر Width (W) و Height (H) کلیک کنید.

آیکن پیوند
آیکن پیوند

عرض را به 400٪ تغییر دهید. از آنجایی که عرض و ارتفاع با هم مرتبط هستند ، فتوشاپ ارتفاع را روی 400٪ تنظیم می کند.

مقیاس عرض و ارتفاع
مقیاس عرض و ارتفاع

سپس روی علامت تایید در نوار گزینه کلیک کنید تا پذیرفته شود.

آیکن تایید
آیکن تایید

و اکنون نقاط بسیار بزگتر هستند.

نقاط بزرگ شده فیلتر نویز
نقاط بزرگ شده فیلتر نویز

مشکلی که باعث می شود محتوای لایه ی باران خیلی بزرگتر شود این است که ما اندازه سند را نیز بسیار بزرگتر کرده ایم و اندازه اضافه شده می تواند عملکرد فتوشاپ را کاهش دهد. بنابراین برای کاهش اندازه سند، باید تمام نویز هایی را که اکنون در خارج از صفحه ( نواحی قابل مشاهده سند) گسترش می یابد، در قسمت اطراف Artbourd گسترش دهیم.

برای انجام این کار به منوی Select بروید و All را انتخاب نمایید . یک طرح کلی در لبه های صفحه ظاهر می شود.

انتخاب همه
انتخاب همه

به منوی Image بروید و Crop را انتخاب کنید.

crop
crop

و سپس با بازگشت به فهرست انتخاب ، انتخاب را لغو نمایید. اکنون تمام قسمت های خارج از صفحه بریده شده است.

deselect
deselect

ما با استفاده از فیلتر Motion Blur قطرات باران ایجاد می کنیم. اما برای قابل ویرایش نگه داشتن تنطیمات فیلتر، از Motion Blur به عنوان یک فیلتر هوشمند استفاده خواهیم نمود و برای این کار ابتدا باید لایه ی Rain را به یک شی هوشمند تبدیل کنیم. در پنل Layers مطمئن شوید که لایه ی Rain انتخاب شده باشد. سپس روی نماد منو در سمت راست بالای پنل کلیک کنید.

layers panel menu icon
layers panel menu icon

و  Smart Object را از فهرست انتخاب کنید.

convert to smart object
convert to smart object

یک نماد در تصویر کوچکیش نمایش لایه ظاهر می شود که به ما می گوید که لایه تبدیل به یک شی هوشمند شده است.

آیکن شی هوشمند
آیکن شی هوشمند

یک آیکن در لایه ی قبلی ظاهر می شود. برای ترکیب نویز با تصویر، حالت ترکیبی آبجکت باران را از حالت Normal به حالت Screen تغییر دهید. حالت ترکیبی Screen تمام نقاط سیاه را پنهان می کند و فقط نقاط سفید قابل مشاهده است. 

حالت ترکیبی screen
حالت ترکیبی screen

برای تبدیل نقاط به باران ، با استفاده از فیلتر Motion Blur حرکت را به آن ها اضافه می کنیم. به منوی Filter بروید و Blur را انتخاب کنید و سپس Motion Blur را انتخاب نمایید. 

فیلتر motion blur
فیلتر motion blur

در کادر محاوره ای Motion Blur ، جهت باران را با استفاده از مقدار Angle تنظیم کنید . می توانید مقداری را مستقیما وارد کنید یا آیکن سمت را را بکشید و بچرخانید و بر روی زاویه ی مورد نظر قرار دهید. زاویه را بر روی 65 درجه تنظیم نمایید. سپس فاصله را تنظیم نمایید. برای تغییر مقداری و پیش نمایش نتیج در تصویر ، نوار لغزنده را در قسمت پایین بکشید و فاصله را روی 75 پیکسل تنظیم نمایید. اما مقداری که بر روی تصویر شما بهترین عملکرد را دارد ، به تصویر شما بستگی دارد و بر روی ok کلیک کنید تا پنجره بسته شود. 

motion blur filter
motion blur filter

و در اینجا نتیجه را مشاهده می کنید:

افکت باران
افکت باران

اگر در بالای تصویر خود بزگنمایی کنیم، متوجه می شویم که این افکت دقیقا در زیر لبه ها روشن تر به نظر می رسد. دلیل آن این است که ما همه نقاط خارج از صفحه را از بین برده ایم. بنابراین فیلتر Motion Blur در لبه قرار گرفت و جایی برای خارج شدن نداشت. 

motion blur edges
motion blur edges

راه حل آن این است که نویز را به مقدار کافی مقیاس دهید تا آن مناطق را به بیرون صفحه منتقل نماید. با انتخاب شی هوشمند Rain در پنل لایه ها به فهرست ویرایش برگردید و گزینه ی Transform را انتخاب نمایید و یک بار دیگر مقیاس را انتخاب نمایید. 

انتخاب مقیاس
انتخاب مقیاس

فتوشاپ هشدار می دهد ، فیتر هوشمند Motion Blur تا زمان مقیاس بندی به طور موقت غیر فعال است.برای بستن کادر ، روی تایید کلیک کنید.

هشدار شی هوشمند
هشدار شی هوشمند

در نوار گزینه ها ، عرض را روی 110٪ تنظیم کنید. با انتخاب آیکن پیوند ، فتوشاپ به طور خودکار ارتفاع را به 110٪ تغییر می دهد. 

عرض و ارتفاع
عرض و ارتفاع

سپس روی علامت انتخاب در نوار گزینه کلیک کنید تا آن را بپذیرید.

چگ مارک
چگ مارک

فتوشاپ  فیلتر Motion Blur را دوباره روشن می کند و لبه ها ثابت می شوند.برای کاهش میزان باران و ایجاد تضاد با اثر ، از یک لایه تنظیم levels استفاده خواهیم کرد. در پنل لایه ها روی نماد New Fill or Adjustment Layer در پایین کلیک کنید.

adjustment
adjustment

و Levels را از لیست انتخاب کنید.

levels
levels

یک لایه ی تنظیم levels در بالای شی هوشمند rain ظاهر می شود.

levels adjustment layer
levels adjustment layer

سپس برای محدود کردن تاثیر لایه تنظیم فقط به شی هوشمند باران در زیر آن ( روی تصویر اصلی تاثیر نمی گذارید) ، با کلیک روی نماد منوی panel Layers یک ماسک برش ایجاد کنید. 

layers panel menu icon
layers panel menu icon

و  Create Clipping Mask را از فهرست انتخاب نمایید.

create clipping mask
create clipping mask

کنترل های مربوط به لایه تنظیم levels در پنل Properties فتوشاپ ظاهر می شود و در مرکز پنل یک هیستوگرام قرار دارد ، گرافیکی که محدوده ی تونل تصویر را نشان می دهد. در زیر هیستوگرام ، سه اسلایدر قرار دارد. یک نوار لغزنده نقطه سیاه در سمت چپ و یک نوار لغزنده نقطه سفید در سمت راست و یک نوار لغزنده نیمه میانی در وسط قرار دارد. برای تنظیم جلوه باران فقط به لغزنده های سیاه و سفید نیاز داریم.

properties
properties

ابتدا برای کاهش میزان باران ، روی نوار لغزنده مشکی سمت چپ کلیک کرده و کشیدن آن را به سمت راست شروع نمایید.هنگام کشیدن به تصویر خود توجه داشته باشید و تاریک ترین مناطق باران را تاریک تر کرده و در نهایت به طور کامل ناپدید کنید.سپس اگر می خواهید بارانی را که هنوز قابل مشاهده است روشن کنید، بر روی نوار لغزنده سفید کلیک کرده و آن را به سمت چپ بکشید. در حالی که مراقب تصویر خود هستید. برای یافتن تنظیماتی که بهترین عملکرد را دارند، احتمالا باید با دو اسلایدر به عقب و جلو بروید.

levels sliders
levels sliders

برای مقایسه نتیجه با جلوه باران اصلی ، می توانید با تنظیم نماد قابل مشاهده بودن لایه تنظیمات در پنل لایه ها لایه ی تنظیم levels را روشن و خاموش کنید.

پنهان و آشکار کردن لایه تنظیم levels
پنهان و آشکار کردن لایه تنظیم levels

در اینجا اثر باران را بعد از کشیدن لغزنده مشاهده می کنید. اکنون باران به طور کلی کمتر است.

افکت levels
افکت levels

سر انجام پس از حرکت لغزنده ها، ممکن است متوجه شوید که دیگر حرکت کافی برای باران اعمال نمی شود. برای تنظیم میزان تاری حرکت ، بر روی فیلتر هوشمند Motion Blur در پنل لایه ها دوبار کلیک کنید. 

کلیک بر روی فیلتر motion blur
کلیک بر روی فیلتر motion blur

این کار ، کادر محاوره ای Motion Blur را دوباره باز می کند. جایی که می توانید مقدار فاصله را افزایش دهید. ( یا در صورت لزوم آن را کاهش دهید.) ما در اینجا آن را از 75 پیکسل به 150 پیکسل افزایش می دهیم ولی باز هم به اندازه ی تصویر شما بستگی دارد. شما می توانید مقدار Angle را در حالی که اینجا هستید تنظیم کنید. در اینجا مقدار را بر روی 65 درجه تنظیم کنید. پس از پایان کار بر روی تایید کلیک نمایید تا پنجره بسته شود. 

motion blur filter 150
motion blur filter 150

و اگر شما نیاز به ویرایش لغزنده های نقطه سیاه و نقطه سفید در لایه تنظیم levels دارید، فقط روی نماد هیستوگرام کلیک کنید تا دوباره لایه ی تنظیم را انتخاب کنید. 

reselect levels
reselect levels

سپس در پنل Properties لغزنده ها را در صورت لزوم بکشید. 

ادیت لغزنده های levels
ادیت لغزنده های levels

و در اینجا کار ما به پایان رسید و نتیجه کار را مشاهده می کنید:

تصویر نهایی
تصویر نهایی

خب به پایان یکی دیگه از آموزش های وبسایت جی طرح رسیدیم. امیدوارم از این آموزش فتوشاپ برای ساخت افکت بارش باران روی عکس توسط فتوشاپ لذت برده باشید. ما همه روزه آموزش های متنوعی در وبسایت قرار می دهیم خوشحال می شویم آموزش های ما را ببینید و نظرات وِ پیشنهادات خود را اعلام کنید.

آخرین مطالب
ورود یا ثبت نام