فرمت های مختلف گرافیکی و کاربرد های آن

فرمت های مختلف گرافیکی و کاربرد های آن

فرمت های مختلف گرافیکی و کاربرد های آن

فرمت های مختلف گرافیکی و کاربرد های آن
فرمت های مختلف گرافیکی و کاربرد های آن

فرمت های مختلف گرافیکی و کاربرد های آن در طراحی تصاویر گرافیک و صنعت چاپ

فرمت TIFF

فرمت TIFF مخفف کلمات Tagged Image File می باشد که یکی از پرکاربردترین فرمت های تصویری است و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

تقریبا 90 درصد برنامه های ویرایشگر گرافیکی از این فرمت پشتیبانی می کنند. شما می توانید این فرمت را بدون اینکه تاثیری در کیفیت فایل داشته باشد کاملا فشرده کنید که به طور معمول بهترین نرم افزار جهت فشرده سازی Winzip پیشنهاد می شود.

فایل های تصویری JPEG تنها از تصاویری که مد رنگی RGB هستند و بصورت 8 بیتی می باشند پشتیبانی می کنند, اما در حالی که فایل هایی با فرمت TIFF از تصاویر بصورت چند لایه ای 16 بیتی با مد رنگی CMYK در انواع کامپیوتر پشتیبانی می کنند.

به همین دلیل بخاطر این ویژگی منحصربفرد این فرمت, چاپ خانه ها تمایل بیشتری دارند تا فرمت های TIFF کار کنند. همچین در دوربین های دیجیتال و حرفه ای معمولا فرمت TIFF در هنگام عکاسی استفاده می شود.

فرمت JPEG

اکثر مردم تصور می کنند که پسوند JPEG یک فرمت فایل است اما در حالی که JPEG یک تکنیک جهت فشرده سازی تصاویر می باشد. واژه JPEG مخفف جمله Joing Photographic Experts Group یا گروه مشترک خبرگان عکاسی می باشد. یک گروه عکاسی حرفه ای که توسعه دهنده استاندارد JPEG هستند در سال 1986 با تشکیل گروه خود ساخت این استاندارد جهت فشرده سازی تصاویر پا به عرصه گرافیک و تصاویر نهادند.

شاهد هستیم امروزه در تمام جهان از این استاندارد جهت استفاده در وبسایت ها, وبلاگ ها, ایمیل ها و …. استفاده می شود و به طور وسیعی فراگیر شده است در حالی که هدف این گروه فقط فشرده سازی تصاویر بوده تا در کارت حافظه تصاویر بیشتری ذخیره شود.

 

فرمت PDF

برای اولین بار شرکت ادوبی در اوایل دهه 90 با ارائه فرمتی با نام PDF که مخفف عبارت Portable Document Format میباشد معرفی نمود. این فرمت در واقع قادر بود که اسناد را با کلیه جزئیات بصورت یکجا در خود ذخیره نماد.

پس از سالها که این فرمت در کامپیوتر ها و دسکتاپ ها جهت چاپ اسناد استفاده می شد شرکت ادوبی با تولید نرم افزاری با نام  Adobe Reader  جای خود را در اینترنت باز نموده و با پیشی گرفتن از رقبای خود مورد استفاده عموم قرار بگیرد همچنین رایگان بودن این نرم افزار محبوبیت این فرمت را دو چندان کرد.

 

فرمت EPS

فرمت EPS به عنوان یک فرمت تصاویر برداری یا وکتور استفاده می شود. این فرمت کاربرد های زیادی در صنعت چاپ دارد به طوری که جهت چاپ در مقیاس های بزرگ برای مواجه نشدن با افت کیفیت از این فرمت استفاده می شد.

نرم افزار هایی که این فرمت را پشتیبانی می کنند می توان به  Corel Drow یا Adobe Illustrator که نرم افزار های رایج تصاویر برداری هستند اشاره نمود.

آخرین مطالب
ورود یا ثبت نام